Om -

”Fabriksarbetaren går på sympatisk språksemester”, skrev Ann Lingebrandt om boken i Helsingborgs Dagblad. Möt författaren Andreas Svanberg och konstnären Peter Kädergård i ett samtal om språk och stolthet, om människa och maskin. I ”Det underbara mätbara” tar en namnlös arbetare ut en veckas semester för att gömma undan ord och återta språket. Ord smulas och viks undan. Kvar blir en berättelse som visar hantverket och arbetets ansikten.

Andreas Svanberg, född 1974, är uppväxt i Helsingborg. Bosatt i Örkelljunga. Förutom skrivande har han 30 års erfarenhet av läkemedelstillverkning. Började 19 år gammal som granulör i en penicillinfabrik i Helsingborg och har arbetat med allt från sterila produkter och cellgifter till huvudvärkstabletter. Driver förlaget Effektlådan i Örkelljunga. Frilansskribent på Helsingborgs Dagblads kultursida. Läsåren 2022–2024 läsambassadör i Örkelljunga kommun. Bokdebuterade 2005 med skådespelet ”Sitt inte hopplös!” och har tidigare utgett novellsamlingen ”Meteorologen som inte hade hjärta att säga att det skulle bli dåligt väder”.

Peter Kädergård, född 1973, är en Helsingborgsbaserad konstnär som tog sin magisterexamen i fri konst på Akademi Valand i Göteborg 2015. Peter arbetar ofta med frågan om relationen mellan människa och maskin, hur vi förhåller oss och anpassar oss till våra teknologiska innovationer.

Ett samtal om berättelser från fabriksgolvet, där språket inte är något som bara talas – utan något som arbetas fram.

15 november, Kl. 12.30–13.15
Hasse Alfredson-scenen

Ur ”Det underbara mätbara”

Jag använder det jag har.
Små fingerborgar för lättvindiga ord:
win-win och kick-off.
Lättvindiga eftersom de är så flyktiga.